Til 8-9 liter:
2,8 kg pilsnermalt
550 g sukker (tilsettes når det er 15 min igjen av kokingen)
50 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 60 min (OBS! jeg har hatt litt problemer med dårlig humleutnyttelse, så her kan det være en idé å beregne mengde/IBU selv)
20 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 10 min
1 ss irish moss
T-58 tørrgjær, rehydrert
OG 1,072
primærgjæring tre uker (sannsyneligvis for mye, men en ferie gjorde sitt), startet på 20 C og gikk opp mot 28 etter to dager
sekundærgjæring tre uker ++
Denne oppskriften er enda ikke flasket, men smaker svært lovende.
Den forrige tripel'en jeg brygget (min første) var en lignende oppskrift, men hadde tre kg malt, pluss 500 g Muntons DME light og kun 400 g sukker. Resultatet var en voldsom OG på 1,090, en FG på 1,020 og et alt for søtt øl. Å "slanke" oppskriften ga etter min beskjedne erfaring et mye bedre resultat!
mvh,
Morten
2,8 kg pilsnermalt
550 g sukker (tilsettes når det er 15 min igjen av kokingen)
50 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 60 min (OBS! jeg har hatt litt problemer med dårlig humleutnyttelse, så her kan det være en idé å beregne mengde/IBU selv)
20 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 10 min
1 ss irish moss
T-58 tørrgjær, rehydrert
OG 1,072
primærgjæring tre uker (sannsyneligvis for mye, men en ferie gjorde sitt), startet på 20 C og gikk opp mot 28 etter to dager
sekundærgjæring tre uker ++
Denne oppskriften er enda ikke flasket, men smaker svært lovende.
Den forrige tripel'en jeg brygget (min første) var en lignende oppskrift, men hadde tre kg malt, pluss 500 g Muntons DME light og kun 400 g sukker. Resultatet var en voldsom OG på 1,090, en FG på 1,020 og et alt for søtt øl. Å "slanke" oppskriften ga etter min beskjedne erfaring et mye bedre resultat!
mvh,
Morten