barley wine

Hei

jeg er ny på forum, hei på dere alle sammen :) Jge har forhåpentligvis plukket opp endel gode tips ved å lese her. Bra side/ forum.

Men jeg har ett spørsmål, jeg har planer om å lage en barley wine på BB30 imorgen, fikk den fra Ølbrygging.no forleden dag. Det følger med oppskrift, men såvidt jeg forstår av den, skal jeg ikke skylle mesken ved noen av de 2 meskerundene jeg må kjøre. Kan det stemme?

Karlengm

Det er sikkert riktig. Skylling reduserar OG, og med barley wine må du ha høg OG som utgpkt. Men du kunne jo prøve og skylle med vørter...

Jeg har lært en gang at det ikke finnes dumme spørsmål, så her kommer det ett hehe  jeg sikter mot en OG på 1.120, lest meg til at det er greit. Skal etter oppskriften tilsette 500gr hvit sukker underveis i kokingen, dette vil høyne SG/OG ikke sant? :attevar:

Karlengm skrev:
Jeg har lært en gang at det ikke finnes dumme spørsmål, så her kommer det ett hehe  jeg sikter mot en OG på 1.120, lest meg til at det er greit. Skal etter oppskriften tilsette 500gr hvit sukker underveis i kokingen, dette vil høyne SG/OG ikke sant? :attevar:

Det stemmer at det vil øke SG ja.

Karlengm skrev:

For å ikkje gi gjæra altfor mykje søtstoff å jobbe med på ein gong, kan det vere greitt å koke sukkerlake av dei 500 gramma for så å tilsette dette i vørteren etter la oss seie 3 dagar. Det blir av mange hevda at gjæra starter å jobbe med dei enklaste sukkerartane først, og sukker er nettopp dette. På denne måten skal du visst også få ein god gjærvekst som gjer at gjæra kan bryte ned meir sukkerartar enn den ville gjort om du tilsette alt på ein gong.

Tilbake
Topp