Har en besk/bitter usmak på de siste bryggene, og jeg tror det er astringens ut fra beskrivelse fra flere steder.
Altså som å smake på en kald tepose i krysning med å bite i druestein.
Det ble meget merkbart etter at jeg sluttet å kjøre temperaturen ned til 0-1 grad før flasking/fatning.
Nå stopper jeg på 5C i håp om å få med noen gjærceller til flaskekarbonering.
Til brygginga brukes vann fra boret brønn som jeg tror er meget mineralrik.
En Bratberger 30l og en Grainfather 30(?)l kjøres paralell i hver bryggeøkt.
Såvidt jeg har oppfattet dette så er astringens noe som oppstår når man mesker med for høy temperatur og for høy pH.
Siden det alltid vil være kornrester med til kok så tror jeg at det er pH som er viktigst, men igjen, mengden korn(rester) er jo mye mindre i kok.
Hovedspørsmålet mitt er:
Finnes det en oversikt over pH vs. temperatur vs. astringens og hvordan disse virker ihop?
Grunnen til spørsmålet er muligheten til å justere pH i fart. Er det gjennomførbart?
jeg må ha et godt pH-meter.
Anbefalinger mottaes med stor takk.
Hva brukes til å ta ned pH?
Ser det brukes melkesyre eller fosforsyre.
Hva fungerer?
Altså som å smake på en kald tepose i krysning med å bite i druestein.
Det ble meget merkbart etter at jeg sluttet å kjøre temperaturen ned til 0-1 grad før flasking/fatning.
Nå stopper jeg på 5C i håp om å få med noen gjærceller til flaskekarbonering.
Til brygginga brukes vann fra boret brønn som jeg tror er meget mineralrik.
En Bratberger 30l og en Grainfather 30(?)l kjøres paralell i hver bryggeøkt.
Såvidt jeg har oppfattet dette så er astringens noe som oppstår når man mesker med for høy temperatur og for høy pH.
Siden det alltid vil være kornrester med til kok så tror jeg at det er pH som er viktigst, men igjen, mengden korn(rester) er jo mye mindre i kok.
Hovedspørsmålet mitt er:
Finnes det en oversikt over pH vs. temperatur vs. astringens og hvordan disse virker ihop?
Grunnen til spørsmålet er muligheten til å justere pH i fart. Er det gjennomførbart?
jeg må ha et godt pH-meter.
Anbefalinger mottaes med stor takk.
Hva brukes til å ta ned pH?
Ser det brukes melkesyre eller fosforsyre.
Hva fungerer?