APA SMaSH: Mosaic

Tenkte å brygge en APA SMaSH med Mosaic denne uka.
Ser for meg noe slikt:

Batch: 25l
OG: 1.050
FG: 1.014
IBU: 31,9
IBU/SG: 0,6
ABV: 5,5%

5,5kg Maris Otter Pale Malt

Mesk: 66@60min, 77@5min
Kok: 60min

15g Mosaic (11,5%) - 30min
25g Mosaic (11,5%) - 15min
40g Mosaic (11,5%) - 2min
80g Mosaic (11,5%) - Tørrhumle fra dag 5
Totalt: 160g

Whirlfloc - 15min
Gjærnæring - 10min

Gjær: WLP090 San Diego Super Yeast

Sist redigert:
Ser interessant ut dette. Noen spesiell grunn til at du ikke har humle på 60min? Og hva med 2min? Da rekker bare så vidt dine 40g med mosaic å trekke til seg vørteren. Vil du ikke få en veldig stor usikkerhet på IBU på denne måten? Hvis det er aromaen du er ute etter, hvorfor ikke styre dette med tørrhumling?
Jeg vet ikke fasiten, jeg bare spør.

A

Ser interessant ut dette. Noen spesiell grunn til at du ikke har humle på 60min? Og hva med 2min? Da rekker bare så vidt dine 40g med mosaic å trekke til seg vørteren. Vil du ikke få en veldig stor usikkerhet på IBU på denne måten? Hvis det er aromaen du er ute etter, hvorfor ikke styre dette med tørrhumling?
Jeg vet ikke fasiten, jeg bare spør.

A
Har lest at Mosaic ikke egner seg så bra som en skikkelig bitterhumle egentlig, så for å bevare smash prinsippet velger jeg sene tilsetninger. Når det gjelder 2min, så bruker pellets bare noen sekunder på å løse seg opp i kokende vørter og gir dermed full eksponering. Etter min personlige mening føler jeg 2min gir bedre resultat enn flameout f.eks.
Tørrhumling vil gi andre smaker og aroma enn ved å tilsette under kok, å jeg ønsker mye fra begge metodene :)

Edit: Bruker BeerSmith til å lage oppskrifter, så får en grei pekepinn på forskjellige verdier

Sist redigert:
På min mosaicAPA brukte jeg 80g fordelt på de siste 15, 5 og 0 min.
Endte opp på 5-6g på 60 min kun for å nå ønsket IBU(35). Fungerte helt fint.
Pluss tørrhumle selvfølgelig.

På min mosaicAPA brukte jeg 80g fordelt på de siste 15, 5 og 0 min.
Endte opp på 5-6g på 60 min kun for å nå ønsket IBU(35). Fungerte helt fint.
Pluss tørrhumle selvfølgelig.
Hvor mye tørrhumlet du med?

-------------------------------------

Takker for innspill!
Mulig jeg går for 5min istede for 2min, også skal jeg bruke WLP051 California V gjær

Tilbake
Topp