Man må altså sende inn "bjørnunger"? Da må jeg altså kjøpe noen flasker butikkøl, vaske flaska og så fylle den? Hvorfor godtas ikke vanlige longneck flasker som er lett å kjøpe nye på bryggesjappene?
Fordi det blir et logistikkhelvete for dem som mottar, oppbevarer og eventuelt sender videre øl når flaskene ikke har samme størrelse og ikke passer i vanlige kasser . Det koster omkring 5 kr for alkoholfri juleøl på returflaske for tiden.
Ikke pakk flaskene inn i glava når de sendes inn. Det er ikkje kjekt å pakke opp. Det kan jeg skrive under på.
Joda, jeg ser at det er mange gode argumenter for. Likefullt litt kjedelig å ikke ha muligheten til å delta med ting som er bra fordi flaska har feil form. Dette betyr også at jeg, som ikke bruker bjørnunger til vanlig, må ta stilling til om noe kanskje er relevant for NM hver eneste gang jeg flasker. Jeg forstår at det er en logistisk utfordring i det hele, men det hadde vært veldig kult å kunne stille med noe som viste seg å bli veldig bra 6 måneder ned i løpet uten at man hadde planlagt for det i forkant.
NM-regler fra 2014 (som sikkert er gjeldende i 2015 også) finnes her:
http://www.norbrygg.no/index.php/konkurranser/106-nm-2014/773-regler-flaskekonkurransen