Annen gjær til Muntons continental pilsner?

Hei. Skal hjelpe en kamerat med å bestille/lage hans første ølsett. Ser for meg at dette settet kan være bra, det er pils han liker best. Han har ei kjellerbu som holder ca 15grader. Er gjæren som følger med ok, eller vil han få et bedre resultat med en annen gjær? 15grader i rommet blir vel kanskje litt for varmt for en dedikert lagergjær? Kan safale us-05 kanskje gi en lageraktig smak i denne temperaturen? Bruke medfølgende gjær eller andre forslag?

Tenkte kanskje å prøve dette settet selv også med å lage en starter for første gang, forslag til lagergjær? Har kjøleskap med tempkontroll. Kanskje steepe litt carapils også:)

dette var akkurat det samme jeg startet med.
jeg brukte den gjøren som fulgte med,men visste ikke noe om forskjellige gjærtyper og temp da.
den ble veldig god , tross i at det var gjæret på rundt 20 grader.

Hva med å prøve en allround-gjær som Nottingham? Den tåler vel et brett spekter av temperatur og kan passe perfekt som erstatning for oss nybegynnere som vil gjøre "litt ekstra". :)

Prøve whitelabs 810. Altså wlp810. Det er opprinnelig en lagergjær som har tilpasset seg litt høyere temperaturer. Jeg laget en "pils" md denne under liknende forhold som du beskriver, og den ble veldig god! Prøv! Hvis du bistår med en skikkelig starter, så unngår du jo også evntuell fruktighet.(merket lite av det med gjærrøret rett i bøtta)

Tilbake
Topp