Ang kontrollert gjæringstemp

Nøkleby

Norbrygg-medlem
jeg som mange andre har fått meg mer kontroll på gjæringstemperatur med en STC -1000. Det fungerer helt supert. Men noen ganger planlegger jeg flere brygg over en kort periode og skulle hatt større kapasitet. Jeg har frem til nå latt ølet stå i skapet helt til det er ferdig. Det jeg tenker på er om det hadde vært greit nok å kunne la det stå i skapet i ca en uke ( til stormgjæringen er ferdig) og så sette den i romtemp. Hvordan gjør folket her det? Vil dette påvirke ølet negativt?

Når det gjelder undergjær vil det nok kanskje være behov for lenger tid i skapet vil jeg gjette på.

Noen som har tanker om dette og kanskje noe erfaring også hadde det vært supert.

Jeg skal brygge en pale ale i morgen og gjære den i kjøleskap med STC-1000 og varmeplate, og så skal jeg brygge en lager 2. påskedag. Da ser jeg for meg at jeg tar pale ale-en ut av kjøleskapet og setter lageren inn. Pale ale-en har da fått 6 dager i skapet, og da bør det meste av gjæring være ferdig.
Jeg kommer derimot til å la lageren stå i kjøleskapet gjennom hele gjæringen.
Så dette er faktisk litt planlagt. Jeg tror å brygge i omvendt rekkefølge ville blitt vanskelig for meg (altså lageren først).

Jeg pleier alltid å sette ølet varmere (rett over 20 grader) mot slutten av gjæringen, idet jeg ser at gjæren har begynt å falle til bunns -- stort sett etter tre til fire dager for amerikansk eller engelsk ale-gjær. Da har gjæren sluttet å produsere noe særlig med varme på egenhånd, og kan heller trenge litt hjelp for å holde det gående. Det bidrar muligens til litt bedre utgjæring, men ikke til noen typiske unoter fra for varm gjæring. Med undergjæret øl bør du kanskje vente til det er helt gjæret ut (med sett gjerne temperaturen opp til 14 grader for en diacetyl-rast tilsvarende det jeg gjør med ale).

Jeg gjør ferdig stormgjæringen i gjærskapet. Deretter er det opp i vanlig romtemp.
Når varmeproduksjonen av stormgjæring er over, ser jeg ingen grunn til å ha den i skapet. Holder øye med tempen i vørteren, og så lenge den ligger rundt 20 er jeg fornøyd.

Ketil skrev:
Jeg gjør ferdig stormgjæringen i gjærskapet. Deretter er det opp i vanlig romtemp.
Når varmeproduksjonen av stormgjæring er over, ser jeg ingen grunn til å ha den i skapet. Holder øye med tempen i vørteren, og så lenge den ligger rundt 20 er jeg fornøyd.

+1.

Tilbake
Topp