Amerikansk IPA - oppskrift - innspill ønskes!

Hei!

Jeg har planlagt å brygge en IPA på 50 liter som mitt første brygg. Jeg har fått anbefalt og kjøpt følgende ingredienser av en av leverandørene. Jeg er interessert i synspunkter på sammensetningen, og eventuelt gjennomføring av bryggingen. Bør jeg eksempelvis dele opp tilsetningen av pelletsen?

Mvh
Svein Erik  :)

10 kilo Pale Malt
1 kilo münchener malt
(200 gram Crystal Malt, valgfritt)
200 gram Cascade Humle Pellets
Wyeast 1056 American Ale
Irish Moss

200 gram Cascade er ikke på langt nær nok til 50 liter IPA. Det blir antakelig litt lite malt også, men det kan avhenge av effektiviteten.

Men for også å svare på spørsmålet: Det vanlige med IPA er iallfall fire humletilsetninger: bitterhumle som kokes i 60 minutter eller mer, smaks/aromahumle som kokes 10 til 15 minutter og aromahumle som tilsettes idet du slår av varmen, og tørrhumle etter gjæring i tillegg. Med 200 gram Cascade ville jeg fordelt alt sammen jevnt utover de tre siste, og så kjøpt 100 gram Chinook og brukt som bitterhumle.

200 gram cascade brukte jeg på min siste IPA som var et brygg på ca 25 liter. Mer humle.....

Her er humletilsetningen til vår siste IPA (50 liter) - den ble rimelig god (og bitter)

Amount    Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
200.00 g.    Cascade                          Whole    5.40  43.9  60 min.
200.00 g.    Cascade                          Whole    5.40  21.8  15 min.
150.00 g.    Cascade                          Whole    5.40  2.8  2 min.
50.00 g.    Cascade                          Whole    5.40  0.0  Dry Hop

Hei!
Ser at jeg nok må øke på litt med flere ting. Jeg har en 25 kilos sekk med malt, så det er ikke noe problem. Når det gjelder humle, trenger man mindre doser hvis man bruker pellets?
Angrer på at jeg ikke bare valgte noe her på forumet!  :)
Takk for innspill!
Svein Erik

Tilbake
Topp