American amber ale

Nå skal jeg prøve noe nytt her.

Malt:

4,6 kg fawcett pale ale malt
100 gr bestmaltz pale munich
200 gr b Weyermann buscuit
400 gr Fawcett pale crystal
200 gr fawcett dark crystal

Mesking:

1 time på 66-67 grader og utmesk med 80 grader vann. 24 liter vann til innmesk og 16 liter til skylling.

Humle:

20 gr 13 % magnum 60 min
15 gr 8.6 % Cascade 10 min
15 gr 9.6 % centennial 10 min
15 gr 8.6 % Cascade 1 min
15 gr 9.6 % centennial 1 min

Kokes i 70 min og gjæres med wlp001. Dette blir nok snadder!

Edit: fikk OG på1.052, og er ganske fornøyd med det. Det blir vel omtrent 75% effektivitet, som vel ikke er så gæærnt med beerbrew. Fikk 26 liter til gjæring og lukt/smak på vørteren virker veldig lovende.

høres digg ut, du får oppdatere når den er ferdig :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

seff, det skal bli! tror dette blir nydelig. neste på programmet er en heavy ipa, humlet med totalt 380 gram humle inkludert tørrhumling. Humlene er warrior, chinook, simcoe, centennial og columbus! den blir nok litt av en skrue

Litt tidlig tapping her på torsdagen. En flaske av ølet har fått et lite døgn på høyere temp på ca 30 grader. Dette virker utroooolig lovende. Lukter fantastisk og har en veldig fin balanse. Dette blir kanskje min nye favoritt, og tenker allerede på å brygge dette neste gang jeg skal brygge.

Denne ble så utrolig god at jeg like gjerne brygget den igjen i dag. Jeg tuklet bittelitt med oppskriften, altså gjorde den helt som den var laget, så i dag ble det slik:

Nå skal jeg prøve noe nytt her.

Malt:

4 kg fawcett pale ale maltt
430 gr bestmaltz pale munich
210 gr b Weyermann buscuit
430 gr Fawcett pale crystal
210 gr fawcett dark crystal

Mesking:

1 time på 66 grader og utmesk med på 78 grader.

Humle:

20 gr 13 % magnum 60 min
16 gr 8.6 % Cascade 10 min
20 gr 12 % centennial 10 min - hel blomst
16 gr 8.6 % Cascade 1 min
20 gr 12 % centennial 1 min - hel blomst

OG: 1.040

Effektiviteten i dag var helt skrekkelig. Hadde litt krøll med skylling en. Dette blir nok noe svakt på rundt 4 prosent, men ølet som det er fra første gang er vanvittig godt så jeg tror det blir bra å kunne drikke mange på rad!

Tilbake
Topp