Altfor lav OG?

Hei!

Trenger en beroligende forklaring fra noen…

Satte min batch nr 2 for et par dager siden. En Munton’s Gold IPA kit. Denne inneholder to bokser med til sammen 3 kg humlet maltekstrakt, samt gjær. Fulgte instruksjoner til punkt og prikke. Klok av skade (fra batch nr 1), var jeg svært nøye med å få temperaturen riktig før pitching  :)

Altså:

· Innholdet av begge boksene i gjæringskaret, ikke kokt på forhånd
· Tilsatte 3.5 liter kokende vann, rørte godt
· Tilsatte kaldt vann (10.5 grader) slik at totalt volum ble 23 liter, rørte godt igjen
· Temp i rommet var 19 grader (perfekt), i vørteren like over 22 grader (altså ørlitegrann for mye)
· Pitchet uten å røre, satt på lokk, tok deretter hydrometermåling (sørget for å fjerne evt bobler)
· Ristet deretter noe på karet for å få inn gjæren (i hht instruksene)
· Ploppinga var i gang etter mellom 12 og 24 timer

OK, det som gjorde meg bekymret var altså målingen – OG på 1032! Jeg trodde den skulle ligge på 1040-1050 for IPA?? Kan noen forklare, avhjelpe eller berolige? På forhånd takk!

NB: Jeg har kalibrert hydrometeret ved ca 22.5 grader i vann fra springen. Det viste da 4 streker feil (husker ikke om det var for mye eller for lite  :) ). Uansett, dette har jo ikke så mye å si…

3 kg ekstrakt i 23 liter vann vil normalt gi ca 38 - 40 i OG.

Hydrometeret mitt er slik at hver strek er to grader.
Om ditt er likt vil fire streker ha ganske mye å si.
Gitt at det er slik og at det viser fire streker for lite er brygget ditt egentlig på OG 1040, noe som virker riktig for ekstraktmengden.

Det er dog noe slapt for en IPA. En mulighet er å tilsette mer ekstrakt. Om du tilsetter 1.5 kg til ender du på ca 1059. Det er mer passende for stilen.
Men da må du huske på at humleprofilen og bitterheten kan virke noe slapp.

Hydrometeret bør for øvrig kalibreres ved 20 C. (Og en ekte IPA har som regel en OG på 1060-70, men i England kaller de ofte vanlige bittere for IPA...)

Det er vanlig å måle for lav OG når man brygger med ekstrakt og vanner ut, fordi ekstrakten er tung og synker til bunns, og det tar en del tid før den er jevnt fordelt.

Takk for raske svar! Men:

Peter T skrev:
3 kg ekstrakt i 23 liter vann vil normalt gi ca 38 - 40 i OG.

Hydrometeret mitt er slik at hver strek er to grader.
Om ditt er likt vil fire streker ha ganske mye å si.
Gitt at det er slik og at det viser fire streker for lite er brygget ditt egentlig på OG 1040, noe som virker riktig for ekstraktmengden.

Det er dog noe slapt for en IPA. En mulighet er å tilsette mer ekstrakt. Om du tilsetter 1.5 kg til ender du på ca 1059. Det er mer passende for stilen.
Men da må du huske på at humleprofilen og bitterheten kan virke noe slapp.

Hmmm kanskje du har rett ang to pr strek.... Skal sjekke når jeg kommer hjem. I så fall blir rett OG 1038 (hvis man legger til 4 iflg kalibrering)

Ang tilsette mer ekstrakt: Er dette for sent nå? Det har jo stått i snart 2 døgn. Må jeg da tilsette mer gjær også? Hva med mer humle? Evt hva slags humle?

Gahr skrev:
Hydrometeret bør for øvrig kalibreres ved 20 C. (Og en ekte IPA har som regel en OG på 1060-70, men i England kaller de ofte vanlige bittere for IPA...)
Da må jeg kalibrere på nytt :)
Kjetil S skrev:
Det er vanlig å måle for lav OG når man brygger med ekstrakt og vanner ut, fordi ekstrakten er tung og synker til bunns, og det tar en del tid før den er jevnt fordelt.
Hmmm, vel - når burde jeg ha målt da i så fall? Nå er det jo for sent å måle OG - når det har stått snart 2 døgn etter pitching....

Som sagt rørte jeg GODT - både etter 3.5 liter og etter 23 liter

Det viser seg at min avlesning var korrekt - det er 0.1 pr strek, ikke 0.2.

Forøvrig er ploppingen mye mindre hyppig nå, ettet snart to døgn etter pitching, enn den var for et døgn siden.

Setter fortsatt pris på tips :)

Eilert skrev:
Det viser seg at min avlesning var korrekt - det er 0.1 pr strek, ikke 0.2.

Forøvrig er ploppingen mye mindre hyppig nå, ettet snart to døgn etter pitching, enn den var for et døgn siden.

Setter fortsatt pris på tips :)

Da er det vel som kjetil foreslo, at det ikke var ordentlig blandet.

Det vil fortsatt gå ann å tilsette mer ekstrakt.
Da koker du det opp sammen litt vann og kjøler ned til riktig temp (ca 19 - 20 grader) og tilsetter det i brygget.

Når det er sagt, tror jeg brygget kan bli godt uten at du gjør det sterkere. Det vil bare bli nærmere en Ordinary Bitter enn en IPA.

Er det noen som har spurt hvor mye maltekstrakt du brukte enda?
Det er mye enklere å regne ut OG fra mengde (og type) ekstrakt enn å måle etter å ha tilsatt vann

woops ser att den informasjonen ligger her allerede

OG ser ut til å skulle vere ca 1.040

jan ivar skrev:
Er det noen som har spurt hvor mye maltekstrakt du brukte enda?
Det er mye enklere å regne ut OG fra mengde (og type) ekstrakt enn å måle etter å ha tilsatt vann
Brukte 3 kg (minus det jeg evt ikke klarte å skrape ut av boksene, altså svært lite..)

Hvis det var fra Muntons 3 kg sett, kan det tenkes at de har slengt med feil brukerveiledning? Jeg ser for meg at det skal være mindre vann i IPA utgave....

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Det du bør gjøre er å koke en liter i en kjele ved siden av som du tømmer u boksene etter å ha skrapt ut, for å få med mest mulig av ekstrakten

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Altså, sterkt som i alkoholprosent eller smak?

Iflg oppskrift skulle det bli vanlig alkoholprosent, dvs 4.2-4.6 et sted

EDIT: Dobbeltsjekket hydrometerkalibrering - og det "mangler" 0.004, dvs OG var 1036... Hva gjør jeg? Blir det for svakt?

Satser på at det var dårlig blandet, og at det egentlig er OK?

Eller

At det av en eller annen mystisk grunn er feil OG, og putter i mer ekstrakt? Evt også gjær? Humle?

Eller

Satser på at OG 1036 faktisk er det det skal være...

Om du har fulgt oppskriften sånn noenlunde blir det sikkert som det skal bli. Jeg ville ikke gjort noe mer med det. RDWHAHB, som det heter.

1.036 er helt greit for engelsk pub-øl.

Etter en titt på munton sin side ser det ut til at de kjører to oppskrifter på dette ølet, et som er 4+ % og et som er endel høyere. Som de skriver:

" Keeping the British troops supplied with fresh beer out in the British East Indies proved to be a problem during the 19th Century. The lengthy journey by sailing ship caused the beers to spoil and a special brew therefore had to be supplied - India Pale Ale. This was brewed to a high alcoholic strength to keep bacteria at bay during the voyage. Upon arrival the beer was watered down to normal pub strength for the troops.

Of course the officers had access to the non-diluted version! However you have a choice. Recreate India Pale Ale, brewed to the Troops Tipple at approximately 1041° strength or the Higher Ranks Reserve version in its higher strength form."

Jeg tolker dette til at man kan lage forskjellig styrke ved å tilsette forskjellige mengder vann. Hvis du vil sprite dette litt opp kan du jo kjøpe 1.5 kg maltekstrakt som du koker med litt vann, og litt humle og tilsetter etter kjøling. Såfremt du ikke venter veldig lenge vil gjæringen fort ta seg opp igjen.

Jonasgab skrev:
Jeg tolker dette til at man kan lage forskjellig styrke ved å tilsette forskjellige mengder vann. Hvis du vil sprite dette litt opp kan du jo kjøpe 1.5 kg maltekstrakt som du koker med litt vann, og litt humle og tilsetter etter kjøling. Såfremt du ikke venter veldig lenge vil gjæringen fort ta seg opp igjen.

Hmmmm ja det høres forsåvidt ut som en god ide... Men hvis jeg får tilsatt dette først 3 døgn etter pitching, er det ikke da for sent?
Hva vil omtrentlig ABV bli? Hva slags ekstrakt er å anbefale? Hvilken type humle, hvor mye, og hvor lenge skal den kokes? Bør jeg tilsette mer gjær, evt hvilken type og hvor mye?

Takk og takk for svar, hvis noen gidder :)

Jeg er ikke superekspert, men jeg har lest at det ikke er noe problem å tilsette underveis i gjæringen. Jeg har ikke gjort dette selv. Se f.eks på denne tråden. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,242.0.html . Når det gjelder type kan en lys maltekstrakt sikkert passe bra. Denne kan du koke med litt vann og endel humle. F. eks 50 gr i 60 min, 25 gr i 15 min og 25 gr i 25 min. Det blir kanksje enn litt mer smakfull øl enn ølsettet hadde blitt, men jeg tror det kan bli bra. Cascade syns jeg selv er godt i IPA.

Tilbake
Topp