Allgrain bryggedag på lørdag, noen spm

Hvor lang tar tid en IPA fra bryggselv og om jeg tar og brygger en juleøl fra bryggselv samme dag hvor mye lenger tid tar det, eller hvorlang lang tid til sammen.

Det kommer vel an på hva slags bryggesystem man har. Med kjøleboks, gass og stor gryte tar det vel ca 4-5 timer for ett brygg.
Er du effektiv mesker med en gang du har kastet den forrje mesken blir vel bryggedagen 2 timer lengre?

Ikke lag noen planer :)

Holder det da med en brenner. Skulle iallefall tro det, mesken  tar jeg i en gryte som jeg isolerte med liggeunderlag i dag

Vil nok tro det holder med en brenner, dersom du har en gryte er det ikke så mye mer å gjøre.
Evt. må neste brygg vente i "bryggekø" mens det mesker. Men litt ekstra tid i meskingen er ikke noe problem sålenge temp golder seg stabil.

Begynn tidlig og planlegg for det verste. Tar ofte lenger tid enn man antar, spesielt om dette er dine første allgrain brygg. Meskegryte med silbunn du benytter, slik at du kan meske batch #2 mens du koker batch #1?

Har prøvd mange ganger å brygge 2 batcher på en og samme dag. Det ender nesten alltid i bannskap, stress, knot, og krøll.

Erlendso skrev:
Har prøvd mange ganger å brygge 2 batcher på en og samme dag. Det ender nesten alltid i bannskap, stress, knot, og krøll.

Jfr. avataren din? :)

Gahr skrev:
Jfr. avataren din? :)

Yes sir! Har fått merke på kroppen hva det vil si å være hjemmebrygger! Brannskade på hånden og div. skader på inventar :)

Men har man stålkontroll på alt kan det sikkert gå bra. Gjør så mye du kan på forhånd; knusing av korn, fylle opp vann, etc. Det er viktig å ha varmt vann tilgjengelig, så en ekstra kjele er sikkert ikke å forakte. (Av erfaring går det alltid mer vann enn planlagt når man brygger 2 batcher samtidig) Orden og ryddighet er din venn. Om alt av utstyr og ingredienser har en fast plass er det enda bedre. Det er også greit å ha en designert plass til alt det brukte kornet; 2 batcher med øl gir en del brukt korn og dette skal du kvitte deg med på et vis. Vasking underveis er bra; Enda bedre hvis du har en egen vaskestasjon.

Hvis jeg bare kunne fulgt mine egne råd til punkt og brikke hadde jeg kanskje brygget 2 batcher samtidig mer ofte...

Jeg bruker fra start (rigging av utstyr og oppveiing av malt) til slutt (ferdig å vaske alt utstyret) ca. 6 timer. Når jeg brygger to brygg etter hverandre bruker jeg ca. 10,5 timer totalt. Da inngår det at jeg veier opp og knuser malt til brygg nr.2 samtidig som jeg brygger nr.1. Du kan jo bruke det som en pekepinne.

Erlendso skrev:

trikset er å lage en av ekstrakt og en all-grain. lag ekstraktølet under mesken

Tilbake
Topp