Alkoholsmak på øl

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Brygget en ... vel... Øl som skulle bli IPA, men som ble en heftig Pale Ale istedet (Hadde fått 65% effektivitet før, men fikk 80% nå...) med OG (30 liter vørter) på 1.067. FG ble 1.012, så ølet har altså en ganske heftig alkoholprosent på 7.2%...
Jeg hadde beregnet 25 Liter med IPA på 7,5-8%...
Vi gjæret den med Safale-05 på kjellerstue-temperatur... Altså ca. rundt 20 grader. (temperaturmåleren på gjæringskaret var oppi 22-23 grader på det VÆRSTE.

Det gjæret ganske heftig, og jeg fikk tett gjærlås og vørterskum utover gjæringstanken etter en drøy dag. (ikke så rart kanskje, da jeg kun hadde 8-10cm med headspace...) Dette renset jeg etter alle kunstens regler bort, og jeg er 99% sikker på at jeg ikke fikk noen infeksjoner. Jeg hadde brukt Star-San i gjærlåsen forresten.

Jeg flasket den for akkurat 2 uker siden, og tok en smakeprøve for ett par dager siden, men reagerte på en merkbar alkoholsmak, men ikke KRAFTIG, men merkbar. Det var også en ganske grei varme nedover halsen.

Spørsmålet mitt er :

Jeg har lest at alkoholsmak kan komme av høy gjæringstemperatur. Hvor må temperaturen være, før man begynner å ødelegge ølet med fusel?
Har jeg "ødelagt" ølet mitt med fusel, eller har jeg bare smakt på ett relativt alkoholkraftig øl litt for tidlig?

Hvor lenge bør øl med alkohol i ettersmaken lagres før den jevner seg ut?
Brygget en stout med honning, men smaken av alkohol sitter veldig i ettersmaken. Gjæret med S04 på 20 gr.

Sitter med en hjemmebrygget DIPA på 8,2 % hvor det ikke er tegn til alkoholsmak, kun fylde. Gjæret på 19 grader med us-05.

Jeg gjorde samme feilen med min første batch, som var en IPA. Gjæret på for høy temperatur, og har fått litt alkoholsmak på øllet.

Jeg mener å huske å ha lest at man ikke kan "lagre bort" alkoholsmaken fra fusel, men mulig jeg husker feil. Jeg er en nybegynner på dette :)

Min IPA har fortsatt litt alkoholsmak etter et par mnd på flaske...

Så regelen er at alkoholsterke øl bør gjæres på lav temp. (hvor lavt?). Eller avhenger det av gjærtype?
Hva med S-04?

N-4760 skrev:
Så regelen er at alkoholsterke øl bør gjæres på lav temp. (hvor lavt?). Eller avhenger det av gjærtype?
Hva med S-04?

Slenger meg på samme spørsmål. Fare for at det må mekkes gjæringsskap i nærmeste fremtid.

Alvebryggern skrev:
N-4760 skrev:
Hva med S-04?

Slenger meg på samme spørsmål. Fare for at det må mekkes gjæringsskap i nærmeste fremtid.

Eg vil våge å påstå at kontroll på gjæringen er nokke av det viktigste for å klare å forbedre sin ølkvalitet.
Så eg anbefaler alle som er med oss å snakker brygging og øl , kjøleskap og Stc1000. 

frå min  HTC  "smart-tellefon "

N-4760 skrev:
Hva med S-04?

Her er det sikkert andre som kan komme med mer kvalifiserte svar en meg, men slik jeg har forstått det så starter utviklingen av fuselalkoholer ganske tidlig i gjæringsforløpet. Altså, om man pitcher gjær på en vørter som holder 20 grader, så stiger temperaturen raskt en 2-3 grader, og man kan fort få litt alkoholsmak på ølet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil!

Jeg tror det er viktig å få kjølt vørteren raskt ned på en lav nok temperatur, og pitche gjær der. Fant en eldre tråd i går hvor Gahr skrev at han for ale bruker å kjøle vørter ned til 15-16 grader og pitche, og setter temperaturkontrollen på 18 grader, for så å øke til 19 grader etter 24 timer, og så til 20 grader etter nye 24 timer, for så å kjøre gjæringen på 20 grader resten av tiden.

Jo-Helge har rett i at det nok er lurt med et kjøleskap og STC 1000 for å sikre nøyaktig temperaturkontroll. Har selv anskaffet meg det, og skal teste for første gang til helgen! Om du ikke har en slik løsning tror jeg det er fornuftig å sette gjæringsbøtta i et rom som holder en 2-3 grader lavere enn ønsket gjæringstemperatur de første dagene, til stormgjæringa er over, så kan du flytte det inn i romtemp. etterpå.

Har en kjeller med div. rom hvor jeg kan velge hvilke romtemp jeg ønsker (fra 13 grader til vanlig romtemp på 20+) så tålig kontroll har jeg på det. Spm er heller om det er noen generell regel på sterk øl opp mot 10%, med S-04.Gjæringsskap kommer vel før eller siden (pils må jo brygges på ett tidspunkt)

N-4760 skrev:
Har en kjeller med div. rom hvor jeg kan velge hvilke romtemp jeg ønsker (fra 13 grader til vanlig romtemp på 20+) så tålig kontroll har jeg på det. Spm er heller om det er noen generell regel på sterk øl opp mot 10%, med S-04.Gjæringsskap kommer vel før eller siden (pils må jo brygges på ett tidspunkt)

Det er der folk tenker litt feil. Romtemperatur er ikkje det samme som gjæringstemprstur. Ein variasjon på 2-3 grade i romet har stor innvirkning på det ferdige resultatet. Der sterk alkoholsmaker kan vere noke av resultatene

Enig med det meste som Jo-Helge skriver, men en økning på bare 2-3 grader er litt optimistisk kanskje. Når eg gjærer med WLP565 Saison i et rom med 22 grader øker tempen med 7 grader.

Økningen i temp vil være avhengig av gjærstamme og OG.

SvErD skrev:
Enig med det meste som Jo-Helge skriver, men en økning på bare 2-3 grader er litt optimistisk kanskje. Når eg gjærer med WLP565 Saison i et rom med 22 grader øker tempen med 7 grader.

Økningen i temp vil være avhengig av gjærstamme og OG.

Jepp

Klar over at romtemp ikke er lik gjæringstemp. Spm. er hvilken temp er ønskelig gjæringstemp på sterkøl, ca. 10%, med S-04?

Tilbake
Topp