Sannsynligvis ikke. Det kommer litt an på fasongen til hydrometeret. Instrumentet fortrenger jo mer væske når det synker lengre ned, og skalaen er kalibrert for 20 C, så omregningen blir i beste fall en tilnærming. Det er jo enkelt å teste hva ditt hydrometer måler ved en gitt temperatur, så kan du kjøle ned vørteren til riktig temperatur og måle virkelig SG. Gjør du dette ved mange nok ulike SG-verdier får du en god kalibreringstabell.Jeg har lenge trodd at man må kjøle ned vesken for å få en god hydrometer avlesning, men er den temperatur korrigerte verdien like bra?
Bare nyttig før gjæring selvfølgelig
Joda, er klar over det, men prøvde å fatte meg i korthet på mobilen, regna med å bli korrigertVeeeel... Det går an å regne om. Pluss at man kan jo følge med på gjæringsaktiviteten ved å ta ut noen dråper kontra å ta ut 1-2 dl for hver måling. Brix-målingen vil jo endre seg selv om SG-avledning ikke nødvendigvis blir korrekt. Refraktometer FTW!
Jeg fikk helt mark av å vente på at vørter skulle kjøles ned... Refraktometeret lar deg måle på noen sekunder, veldig behagelig. Bare nyttig før gjæring selvfølgelig, men absolutt noe å vurdere når du blir lei av å styre med hydrometeret
Prøvde meg der og, men som den nybegynneren jeg er så skjønner jeg ikke mye av disse ordene og tallene der