Alcohol %

Hei. Et lite spørsmål når det kommer tel måling av alcohol % har ikke målene før eller etter gjæring.. trudde det gikk med et vinometer fra europris før å måle alco etter karbonering.. den viser 0% muligens minus 1% :p prøvde å røre ut kullsyre men var ikke noe likere.. har prøvd å lese meg opp men var ikke noe som sa så mye om måling etter carbonering.. det skal vel strengt talt ikke gå ant å ikke få alcohol når man blander sukker å gjær? Som dokker skjønner er dette mitt første brygg... ;-)
Geordie lager - smake igrunn godt, litt tamt etter min smak, minte meg om norrland fra sverige.. neste brygg blir noe mørkere med mere smak. :)

Takker for svar :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Du er nødt til å måle SG(sukkerinnhold) før og etter gjæring. Så kan du bruke en egnet kalkulator, slik som denne , for å regne ut prosent alkohol.

Anbefaler å lese litt i boka How to Brew for en innføring, du kan finne en eldre versjon her .

Lykke til med videre brygging!

Siden du brukte et sett skulle du nok kunne finne ut ca hva sukkerinnhold var før gjæringen og så ta en ny måling nå for å regne ut alkohol prosent. Vinometer fungerer desverre ikke.

Anbefalingen min er å ikke bry seg. Drikk det hvis du liker det og ta en ca vurdering av alkoholinnhold når du har tatt deg et par flasker :)

SG= sukkerinnhold i vørteren før gjæring
FG= sukkerinnhold etter gjæring før tilsatt sukker for karbonering

Formel: FG - SG delt på 7,5 = alkohol prosent

SG= sukkerinnhold i vørteren før gjæring
FG= sukkerinnhold etter gjæring før tilsatt sukker for karbonering

Formel: FG - SG delt på 7,5 = alkohol prosent
Litt pirk: SG er specific gravity, og angir sukkerinnhold på et gitt punkt (altså når du måler). Du snakker om OG, "original gravity".

OG = SG før gjæring
FG = SG etter gjæring

Går det på nån måta å ikke få alcohol i brygget når man har maltekstrakt og gjær ilag?

Går det på nån måta å ikke få alcohol i brygget når man har maltekstrakt og gjær ilag?

Hvis gjæren lever blir det alkohol. Med mindre du har tilsatt gjæren til veldig varm vørter(30 grader++) så har du ikke tatt livet av den.

Øl blir det. Ikke noe å bekymre seg over.

Vedrørende Europris settene; ikke bruk sukkeret som er med i settene, men heller kjøp Brewenhancer istedet, da får du et bedre øl...

Jeg har brygget flere av Europris settene. Jeg synes de brune eskene med American Pale ale og Captains IPA blir veldig bra, selv med å bruke sukkeret som er med i eska. Eneste jeg gjør er å bruke litt mer sukker til karbonering en anbefalt i oppskriften. Jeg bruker da vanlig sukker, 7 gram per liter (totalt ca 160 gram). Koker sukkeret opp sammen med 0,5 liter vann, og tilsetter dette i et nytt gjæringskar som jeg stikker om til før flasking. Før jeg begynner selve flaskingen, så rører jeg forsiktig litt rundt for å være sikker på at sukkeret er jevnt fordelt.

Jeg har nettopp flasket et slik sett, der jeg byttet ut bryggesukkeret med "bedre brygg", men dette har jeg ikke fått smakt på enda. Skal bli spennende å sammenligne med de settene jeg har kun brukt sukkeret. Men blir ikke lei meg om jeg ikke merker noe forskjell.

Jeg har tidlige brygget settet "Best bitter", hvor jeg har tilsatt "bedre brygg" for å øke OG, ble godt øl det også, men mine favoritter er American Pale ale og Captains IPA.

Ja jeg bruker brewenhancer, har du prøvd noen ølsett derifra? Noen anbefalinger? Er glad i litt mørk fyldig øl..

Har hørt mye bra om captein settet. Kansje jeg må prøve den :) takk for svar. Gi tilbakemelding om hva som smakte best, kansje man kan dele den opp havt om halvt? Siden jeg har bedre brygg liggende hjemme..

Har kun brygget Captains IPAen, gjorde mens jeg ventet på å få bryggeriet i hus... Brukte brewenhancer + 50g ekstra Cascade til tørrhumling... øllet ble ikke så verst og forsvant ganske fort...

Tilbake
Topp