Aass Bock klone?

Er det nokon som har noko informasjon om innhaldet i Aass Bock?
Både lenker og eigne tankar er gangbar mynt.

Norsk bokkøl er varianter av tysk bock. Et greit startsted kan være denne artikkelen:
http://www.beersmith.com/blog/2009/02/22/bock-and-doppelbock-beer-recipes-beer-styles/

Mange takk!
Har lest både Brewing the Classic Styles og Bock av Darryl Richman, men ofte er det jo vel så mykje å få utav folk her på forumet  :skitbra:

Vi har også planer om å brygge Bokkøl, men vil, som MudGun, ha den mest mulig lik Aass sin. Er det noen som har prøvd seg på noe som ligner på Aass Bokkøl eller som vil driste seg til å foreslå en oppskrift?

Til bokk å være er Aass bock ganske søt, så den er nok ikke spesielt godt utgjæret.
Det jeg vil tippe er at den har OG på ca 1070 og 20-25 IBU.

Til 20 liter ville lagd noe som dette:

4 kg Münchenermalt 25EBC
2 kg Pilsnermalt
0,5-1 kg Karamellmalt 120 EBC

Det er ikke noe i veien for å brygge bokkøl med bare mørk münchenermalt, men Aass bock er ganske såpass søt at jeg tror det er brukt mye karamellmalt.

Enten enstegsmesk på 67 grader i en time eller enkel dekoksjonsmesk med hovedrast på 65 grader, trekke dekoksjon etter ca 15 min, varme til 72 grader, holde i 15 min, koke opp, koke i 15 min og blande delene sammen til ca 72 grader, vente 10 min så meske ut på 76-78 grader.

Bitterhumle på 60 min og en moderat tilsetning på 15 min med Perle eller en edelhumle.

Gjære på 10 grader med WLP833 i drøye to uker, diacetylrast ved romtemperatur i 3-5 dager og lagring rundt 0 grader i minst 40 dager.

Jeg kan ikke garantere at det vil smake Aass, men en typisk søt bokk blir det nok :skitbra:

Har smaka (alt for tidleg) på Bocken under, og den byrjar å bli farleg god.

mudgun Bock
Style: Traditionel Bock
Brewer: mudgun

Statistics
Volume: 22 liters
OG: 1068
FG: 1018
Alcohol: 6.6 % by vol.
Colour: 46 EBC (Dark brown)
Bitterness: 27 IBU

BU/GU: 0.39

Fermentables
Munich Malt 20 EBC    6600 grammes
Cara Munich 100 EBC  150 grammes
Cara Munich 100 EBC  200 grammes
Special B 230 EBC      150 grammes
Chocolate (dehusked) Malt  100  grammes
Melanoidin Malt          100 grammes

Mash schedule: 55°C for 50 minutes, 65°C for 50 minutes, 72°C for 15 minutes.

Hops    Mt. Hood  4.1%  alpha      60  grammes              90  minutes

Fermentation
Yeast: WLP830 German Lager
Fermented at 10 degrees C for 28 days.
Fermented at 18 degrees C for 2 days.
Lagered at 4 degrees C for 120 days.

Comments:

Chocolate i dei siste tretti minutta av meisk.

Tilsette 5g turrgjær ved flasking.

Tilbake
Topp