50-100L utstyr ?

For 50 liter er det vanskelig å komme utenom Speidel Braumeister i 50 litersutgaven. Pris på rundt 20.000.

http://www.petit-agentur.no/

Eller hvis du ikke vil svi av så mye penger er det enklere enn man skulle tro å bygge det selv av gamle varmtvannsberedere f.eks. Kom seg på totalt 2000 kr for min del(propanbrenner, rør, slanger, rør til kjølespiral etc) og da kan jeg brygge opp til 100 liter. Jeg brukte tre tanker. En som har element intakt til å varme vannet, en som jeg beholdt isoleringen rundt til å meske i og en som ble strippet helt, til å koke i. Alle kappet av toppen på. Mange gode tråder på det her inne på forumet.

Mvh
Lars Erik

Hallo.
Takk for info. Regner med at du pumper det mellom de forskjellige tankene ? Hva slags pumpe benytter du ?

Det finnes en del forskjellige varianter av pumper som kan benyttes. Det viktigste er at den tåler høy temperatur. Selve "kongen" er vel denne;

March Pump - Polysulphone 230V
H375
http://morebeer.com/view_product/17330/103556/March_Pump_-_Polysulphone__230V
Same polysulphone pump housing as our H315, but featuring a 230V motor for customers from Europe, Australia, New Zealand, etc.
Does not come with the 6' cord or the built-in base. Has a 3' cord to which you will need to wire the appropriate plug.

Martinsen skrev:
Det finnes en del forskjellige varianter av pumper som kan benyttes. Det viktigste er at den tåler høy temperatur. Selve "kongen" er vel denne;

March Pump - Polysulphone 230V
H375
http://MoreBeer.com/view_product/17330/103556/March_Pump_-_Polysulphone__230V
Same polysulphone pump housing as our H315, but featuring a 230V motor for customers from Europe, Australia, New Zealand, etc.
Does not come with the 6' cord or the built-in base. Has a 3' cord to which you will need to wire the appropriate plug.

denne pumpen er utmerket i bruk, men den har en begrensning, og det er mangel på trykk. Om du skal bruke den sammens med en motstrømskjøler så blir den for litt liten. Om du bruker en platekjøler så er trykktapet mye mindre, men du trenger en måte å unngå trub i å komme i kjølerer, da tettes den fort. Pumpa har ikke trykk nok til å kompensere for dette.

Bortsett fra det så er det en KJEMPE pumpe :yes:

http://www.marchpump.com/documents/curves/Hydronic_Pump-Series/809-PL-HS.pdf
Her kan du se på pumpekurven for den gjelden pumpen. Vær oppmerksom på at vi bruker 50Hz i nettet.

Halfdan skrev:
Hallo.
Takk for info. Regner med at du pumper det mellom de forskjellige tankene ? Hva slags pumpe benytter du ?

Jeg har en impellerpumpe til 1600 kr, men jeg bruker den nesten ikke. Det går mye fortere med en rustfri bøtte på 10liter.

Ramsvatn skrev:
Halfdan skrev:
Hallo.

Jeg har en impellerpumpe til 1600 kr, men jeg bruker den nesten ikke. Det går mye fortere med en rustfri bøtte på 10liter.

..men sikkert mer søl også  ;)

hilsen mic

Nå er jeg så heldig at jeg har et helt fjøs til å boltre meg på, så jeg bruker ikke pumpe, men lar gravitasjonen gjøre jobben. varmtvannet er høyest oppe, det renner ned i meskekaret som står i bordhøyde, og koketanken på gulvplan, men kun propanbrenneren under. Når vørten er ferdig kokt heises brygget opp med en utvekslingstrinse opp på ett stativ, slik at jeg får tappet det ut gjennom en motstrømskjøler(av det enkle prinsippet, 6 meter 12 mm kobberrør kveilet i en gjæringsbøtte der kaldtvann blir spylt inn på bunnen. Mao du må ha sluk i golvet) Dette funker kjempe fint for min del, men trengte ett brygg eller to før alt gikk smertefritt. Nære å få 50 liter glovarm vørter på meg førstegang da jeg trodde at 50 kilo lett kiunne løftes med håndmakt:)

Når vi først er inne på diskusjon omkring pumper. Så er det EN ting jeg vil gjøre alle som vurderer å anskaffe  pumpe  oppmerksom på

Tilkoblingen på pumpas sugeside MÅ være tett. POTTE TETT!!  Om det er det minste åpning så vil pumpa suge inn luft sammtidig som den pumper vørter ut.

Det er en ypperlig måte å få oksidert øl :yes: Det gjorde vi på siste pils :bank2: :bank2: :bank2:

Dette gjelder selvsagt bare når man pumper varm vørter eller mesk.

Jeg bruker heller ikke pumpe.
Bryggeriet har en kapasitet opp mot 75 liter.
Bruker samme kjele til varmtvannstank og kokekjele.
Kokekaret står høyere enn meskekaret.
Mellomlagrer i 30 liters gjæringsbøtter mens jeg siler.
Bøttene tømmes i kokekaret med håndmakt.
Har planer om en heisanordning etter hvert.
Tapper ut gjennom motstrømskjøler ved hjelp av tyngdekraft etter koking av vørter.
Egil B.

Tilbake
Topp