2-trinns mesking

Putre

Norbrygg-medlem
Som en nybegynner innen ølbrygging lurte jeg litt på fremgangsmåten ved 2-trinns mesking.
Har en BeerBrew 30, og kjøpt et sett der meskingen skal gjøres i to trinn. Først noen minutter ved 50-55 grader, og deretter en tid ved ca 63-68 grader.
Første trinn er greit, da helles vel malten oppi når første temperatur trinn er nådd. Men spørsmålet er hvordan jeg går frem ved 2-trinn. Når det er ferdig mesket på 50-55grader, skal jeg bare skru opp termostaten til neste trinn og vente på at det blir varmt nok og regne mesketiden fra det tidspunktet rett temperatur nås, eller er det bedre å tilsette riktig mengde varmt vann etter at trinn 1 er ferdig slik at mesketemperatur 2 oppnås nesten umiddelbart?
Vil resultatet/utbyttet av disse to måtene være veldig forskjellig?

Som en nybegynner innen ølbrygging lurte jeg litt på fremgangsmåten ved 2-trinns mesking.
Har en BeerBrew 30, og kjøpt et sett der meskingen skal gjøres i to trinn. Først noen minutter ved 50-55 grader, og deretter en tid ved ca 63-68 grader.
Første trinn er greit, da helles vel malten oppi når første temperatur trinn er nådd. Men spørsmålet er hvordan jeg går frem ved 2-trinn. Når det er ferdig mesket på 50-55grader, skal jeg bare skru opp termostaten til neste trinn og vente på at det blir varmt nok og regne mesketiden fra det tidspunktet rett temperatur nås, eller er det bedre å tilsette riktig mengde varmt vann etter at trinn 1 er ferdig slik at mesketemperatur 2 oppnås nesten umiddelbart?
Vil resultatet/utbyttet av disse to måtene være veldig forskjellig?

Velkommen til forumet! :) Nå skal det sies at jeg kanskje ikke er den som burde svare på spørsmål enda. (er ganske fersk selv) Er garantert noen som har bedre innsikt enn meg ;)  Men jeg bruker også BB30. Har ikke brukt flertrinnsmesking. Jeg har kun mesket på 66 grader! Eneste jeg gjør, er at jeg skrur opp termostaten så jeg får rundt 77 grader de siste 10 min av meskinga. Av erfaring så er det ganske enkelt og få burned mash med BB30, så etter MIN måte så har jeg kun mesket på ett trinn (66 grader), og 77 grader de siste 10 min uansett hva som står i oppskriften. Mange av oppskriftene jeg har brukt, er fra folk som har brukt Speidel, og der er det automatisert så de rette temperaturene oppnås automatisk...

Kan hende at jeg hadde fått bedre utbytte hvis jeg hadde brukt flere mesketrinn. Men jeg er fryktelig redd for å få burned mash (brent maltrester i bunnen av BBèn) som stopper termostaten og da står man der med lua i hånda, og må tappe ut alt, vaske bunnen, helle alt tilbake og satse på at ikke vørteren er ødelagt. (dette har skjedd meg, så derfor jeg sier fra...) Og jeg bruker KUN 1,5 KW. Dette for å ikke få for mye krutt i oppvarmingen, slik at det ikke skal brenne seg så lett.

Ved oppvarming fra mesketemp til kok, så bruker jeg en grilltenner rett oppi vørteren som ett tillegg for at det skal gå fortere, uten og måtte bruke den siste 1 kw knappen på BBèn. F.eks:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Tilbehor/Grilltenner-46164/

Første trinn er greit, da helles vel malten oppi når første temperatur trinn er nådd
Riktig. Men greit og merke seg at du burde få noen grader høyere temeratur på vannet før du heller oppi malten, da temperaturen synker noe nå dette tilsettes. For min del har jeg ca 69-71 grader på vannet før jeg tilsetter malten. Når jeg har fått sirkulert og rørt forsiktig rundt etter at malten er helt oppi, så ligger tempen på ganske nøyaktig 66 grader!

Når det er ferdig mesket på 50-55grader, skal jeg bare skru opp termostaten til neste trinn og vente på at det blir varmt nok og regne mesketiden fra det tidspunktet rett temperatur nås
Det er hvertfall sånn jeg gjør når jeg drar opp tempen fra 66 til 77 de siste 10 min. Hvis dette er feil, så lærer jeg noe nytt også  ;D

Som sagt, det kommer sikkert flere bedre svar, men ville hvertfall fortelle MIN mening/ erfaring :)

Håper dette hjelper deg litt om ikke annet!  :)

Lykke til.

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Når du skifter temp(ellers og forresten) så tapp ut av krana i et litermål og slå på på toppen. Hele tiden, slik at varmen blir fordelt likt i hele mesken. Rør og kontrollmål i mesken med et termometer. Ikke ha panikk om det fester litt i bunnen, det vil du oppleve før eller siden uansett. Lykke til.!

--

Eventuelt kan du meske med mindre vann på første steg, og tilsette kokendenvann for å nå andre steg. De som brygger med kjøleboks gjør ofte det.

Enstegsmesking er i de aller fleste tilfeller godt nok, men det finnes de som hevder at stegmesking gir et bedre resultat. En fordel med stegmesking er at man har litt bedre kontroll på utgjæringsgraden, fordi det er tiden på hvert steg og ikke temperaturen som er styrende. Dette gjelder kanskje mer for de som brygger samme oppskrift hele tiden og som er avhengige av likt resultat hver gang (les: bryggerier).

Da ble jeg litt klokere. Har ingen referanser på det brygget jeg har kjøpt, så følger vel oppskriften første gang for å være sikker. Men da er det i utgangspunktet lite å hente med å meske i flere trinn da? Jeg har jo ikke noe absolutt krav at brygget skal smake helt likt fra gang til gang ennå.  Greit å få tilbakemeldinger fra mer erfarne bryggere :skitbra:

Tilbake
Topp