16.1.2010 Krydderølkonkurransen 2009-2010

Hva synes du om denne konkurransen?

• Kjempe! Endelig kan jeg prøve meg på krydderøl!

Stemmer: 22 78,6%
  • Interessant, jeg har ikke mye erfaring med krydder i øl ennå

Stemmer: 4 14,3%
  • Vet ikke, dette er nytt for meg

Stemmer: 2 7,1%
  • Passe, jeg er ikke interessert i øl med krydder i.

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    28
[size=12pt]I samarbeid med Norbrygg organiserer Haandbryggeriet i Drammen en hjemmebryggerkonkurranse som dreier seg om urte/krydderøl. Konkurransen går ut på å brygge det beste urte/krydderølet, som (under forbehold) vil bli brygget hos Haandbryggeriet sammen med vinneren.

Urte/krydderøl er en noe løs betegnelse (i tidligere tider brukte man gjerne betegnelsen "gruit" om slikt øl), men det er også Haandbryggeriets ønske å gi deltakerne frie tøyler. Haandbryggeriet ønsker at kreativiteten skal blomstre og at ølet så langt det er mulig har røtter i gamle norske øltradisjoner. Noen av krydderne Haandbryggeriet foreslår er krydder som har vært brukt til øl her i Norge, nemlig ryllik, reinfann, perikum, mjødurt, pors, einer og karve, som i sin tid ble brukt istedenfor humle. Dette er ikke noe endelig liste, og det finnes mange andre krydder som kan brukes i øl. Humle er forøvrig også en tillatt ingrediens i konkurransen.

Finaledatoen er fastsatt til lørdag 16. januar, og innleveringsfristen vil bli noe tidligere i januar. Denne fristen bør gi deltakerne god tid til å eksperimentere, da bruk av Urter/krydder i øl kan være litt uvant for mange hjemmebryggere. Også vil det være tidlig nok til å få tak i en del av ingrediensene i den norske naturen før høsten setter inn.

Som kildemateriale foreslår Haandbryggeret følgende verk:

* "Drikkekultur" av Astri Riddervold
   * "Beer Traditions in Norway" av Odd Nordland

Norbrygg anbefaler i tillegg sine medlemmer en artikkel og noen tråder om krydder i øl:

* http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1161.0.html    * http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1156.0.html    * http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1173.0.html
Selve finaledagen vil finne sted hos Haandbryggeriet. Det vil bli omvisning og mat til deltakerne som tropper opp. Dersom det er plass til flere vil disse, mot et lite bidrag til maten, kunne være med også. En dommerjury vil så bedømme finalebryggene og vinnerølet vil etter all sannsynlighet bli brygget av Haandbryggeriet og forsøkt solgt både i Norge og det store utland. Ølet vil få omtale på Haandbryggeriets nettside og vinnerens navn blir med på etiketten. Noen kasser av det ferdige ølet blir det også på vinneren. Haandbryggeriet har også planer for en etikett- og navnekonkurranse, mer om det senere i løpet.

Det er ikke satt noe grense for hvor mange brygg en deltaker får stille med, så her er det mulighet for å ta den helt ut! Deltakere må, i likhet med i Norbryggs konkurranser, regne med å levere 4 flasker av hvert brygg til konkurransen. Det er mulig at Haandbryggeriet åpner for en smakesesjon, det anbefales derfor å holde av mer enn 4 flasker slik at man kan dele øl med andre, i likhet med (men på mindre skala enn) i publikumsfavoritt-konkurransen under NM i hjemmebrygging.

EDIT: nå er det mulig å melde seg på, klikk her!

Dette så jo veldig spennende ut da! Endelig en konkurranse som er rimelig upåvirket av BJCP-"retningslinjer" for hvordan øl "skal" smake!  :amen:
Men jeg har et spørsmål: Må disse ølene være brygget BARE med tradisjonelle krydder/urter som smakstilsetting, eller er det lov å supplere med noe humle også? Hva sier arrangørene?

Bra med så positiv tilbakemelding på dette initiativet!  :skitbra:

Jo, det er for all del også lov å bruke humle i tillegg til urtene og krydrene!  :yes:

Eduard skrev:
Jo, det er for all del også lov å bruke humle i tillegg til urtene og krydrene!  :yes:

Utmerket! Bryggelaget Medgang forsøker seg nok med et brygg eller to. Vi har nok for liten erfaring til å kunne ha noen ambisjoner om å vinne, men bare det å komme sammen med andre kreative og interesserte hjemmebryggere gjør det attraktivt i seg selv å delta.

Spennende og morsom konkurranse, med frie tøyler for den som vil leke. Får se om det blir deltagelse eller ikke...

Håper virkelig jeg får tid og mulighet til å delta.
Blir trolig å flytte en gang i oktober/november, å blir ikke å brygge noe før jeg vet mer med sikkerhet.
Bra att flere bryggerier tar initiativ til å påvirke entusiasmen for øl.

Haandbryggeriet har ikke satt en bestemt dato ennå, men etter planen blir arrangementet en gang i januar. Det er bare å sette igang å brygge!

Brygget står og gjærer seg det :)

Bare flasking som gjenstår. Er utroleg spent, har aldri brygget uten humle før.
Lukter nydelig av skog

Har hovedtrekkene i oppskriften klar, urtene blir nordiske, men vi balanserer med noe humle også. Tør ikke brygge for tidlig heller, er redd for at urtepreget blir for avdempet hvis ølet blir for "gammelt" før konkurransen. Så får vi se om dette blir drikkandes i det hele tatt - vi sender ikke inn til konkurransen om vi sjøl vender tommelen ned for resultatet. Cluet blir vel å lage et øl med særpreg, som samtidig ikke er særere enn at det blir relativt lettdrikkelig også for et bredere spekter av ølvenner, slik at HaandBryggeriet har en realistisk sjanse til avsetning av det kommersielle vinner-produktet.
:brygging:

Veldig spent her også, brygget et krydderøl tidligere i høst, som jeg syntes virket ganske så balansert, men usikker på om jeg har justert det ut av balanse i ettertid og hvordan det ender opp etter litt lagring.. Har også litt skog i fryseren som jeg tenkte å prøve i et brygg før jul. :)

Ja det er denne balansen jeg er usikker på. må nesten bare prøves ut. blir ikke den første bra så kansje vi rekker å lage en ny en før konkuransen, men drikkes skal den uansett  :yes:

Det fine med mitt og Andreas sitt øl er at alle sju krydder/urteingrediansane kjem frå garden min  8) Nokre tradisjonelle, men òg et par luringa..

Når det gjeld øl uten humle er vel det skotske bryggeriet William Brothers nokre av dei moderne pionerane.
http://www.williamsbrosbrew.com/historicales.php?id=45#top Ebulum med hyllebær har dei på polet, men min favoritt er Alba der dei berre brukar nye skot av fure og gran som dei plukkar om våren i staden for humle!

OyvindGG skrev:
Når det gjeld øl uten humle er vel det skotske bryggeriet William Brothers nokre av dei moderne pionerane.
http://www.williamsbrosbrew.com/historicales.php?id=45#top Ebulum med hyllebær har dei på polet, men min favoritt er Alba der dei berre brukar nye skot av fure og gran som dei plukkar om våren i staden for humle!

Har smakt dem alle - har ikke særlig sans for Alba selv, men liker godt de andre. De fleste er å få på Cardinal Pub & Bar i Stavanger.

Siste Brew Your Own (November) har også en artikkel om krydring av øl, i tillegg til boka HomeBrewers Garden, som også har en god del oppskrifter.
Har ikke prøvd noen av disse oppskriftene, men sikkert endel inspirasjon å hente, om det skulle trengs. :)

Ellers kan jeg også anbefale bruk av hjemmedyrket koriander til wit. Vi har kjøpt frø fra to forskjellige forhandlere (den ene var Plantasjen) og begge sortene gav veldig aromatiske og gode frø etter at blomstringen var over. Vi dyrket i potter i drivhus og utendørs i sommer, men tror dette egner seg fint innendørs også. Har ikke veid avlingene, men det trengs noen planter for å få nok til et brygg.

Lars skrev:
Siste Brew Your Own (November) har også en artikkel om krydring av øl, i tillegg til boka HomeBrewers Garden, som også har en god del oppskrifter.
Har ikke prøvd noen av disse oppskriftene, men sikkert endel inspirasjon å hente, om det skulle trengs. :)

Er nok viktig å presisere at det er INSPIRASJON man kan hente fra andres oppskrifter, ja - å delta i en konkurranse med en nøyaktig KOPI av andres oppskrifter er feigt! Dessuten er det vel HaandBryggeriets intensjon at man primært skal bruke urter/krydder som vokser i Nord-Europa, ikke allslags eksotisk mikkmakk fra Afrika og Sørøst-Asia?

Sigmund skrev:
å delta i en konkurranse med en nøyaktig KOPI av andres oppskrifter er feigt!

Her er jeg ikke helt enig. Oppskriften på et øl er ikke alltid det viktigste, bryggeren og hvordan prosessen gjennomføres er ofte viktigere. Jeg kopierer riktignok aldri øl selv, men jeg har ingen problemer med at folk gjør det. Jeg vil påstå at ølkonkurranser like mye dreier seg om hvem som har gjennomført den beste bryggingen som om hvem som har den beste oppskriften.

Tilbake
Topp